Wednesday, June 23, 2010

Saye Hot

Semua orang sibuk memperkatakan tentang kepanasan yang melanda daerah alexandria terutamanya. Ade satu hari tu memang panas giler lah. Kalau yang tengah bakar barbecue macam muke ade kat sebelah arang tu jek. Terase bahang dye. Sekarang barulah aku paham peribahasa "seperti cacing yang kepanasan".. x_X susah nak tido sekarang sebab waktu malam da semakin panas. Even rumet aku pun tido sampai melekat kat dinding yang sejuk. Malang bagi aku yang katil kat tengah2 bilik, wlaupun kipas betul2 kat atas aku jek, udara panas tak boleh tahan daaahh






Ade satu citer ni, ade sorang sufi yang bawak balik buah tembikai utk isterinya. Di rumah, isteri sufi tu pun belah tembikai tu & terkejut sebab isi buat tu dah tak elok. Biler sufi tu pulang, isteri dye marah2, kenape buah ni tak elok dll. Pastu sufi tu pun berkata.. " Awak nak salahkan siape? Pekebun yg menanam tembikai tu? atau si penjual? Ke suami awak ni? atau adekah awak nak menyalahkan si Pencipta(Allah) yg menjadikan buah itu?.. Mendengar soalan sufi, si isteri terus menangis.
muka tak puas hati agaga. walau baran mane pun kite kat seseorang tu jgn smpai buat muka yg buruk camni. huduh. huhu
Pengajaran kat sini, ape pun benda buruk yang berlaku, jgn kite cepat mengeluh dan berase tak puas hati sebab setiap perkara yg Dia takdirkan ade hikmahnye. Kesimpulan utk aku, panas mane pun cuace kat sini, sabar jelah sebab tak kan nak salahkan Allah Taala yg ciptakan bumi dan matahari, sesungguhnye sabar itu separuh drpd iman dan redha hadapi ujian.

terima kasih Esah utk tazkirah yg sungguh menarik ;)) cerita dah di alter sikit

aim sebelum balik mesia muka nak jadi cerah sikit. nak kalahkan budak kenit kat rumah tu

Saturday, June 12, 2010

Aku Accident Arini

SatU hari ni m0od ak bercelaru. Kelas start 8 pg. Ak bAngun, mandi, pakai tUdung awal2, makan r0ti, minum susu sambil duduk atas katil, termenung sementara tUngGu rumet2 ak berSiap.

Lepas aBes kelas, ak plan nak bAlik naik teksi ngan 4 org kwn yg laen. Pakcik teksi tU bwak laju. Sampai kat satU simpang, ada m0t0r ngan van, dalam arah yg bertentangan, p0n laju jugak. Aku dlm teksi tU. Ak da rase mesti crash punye. Yup, ak aCcidEnt arini. M0t0r td langGar teksi yg ak naik. Ak dapat rase teksi tU tert0lak ke tepi sbB m0t0r td langGar. Ak xtahu kenape ak rase reDha je kalau Allah nak tarik nyawa ak mase tU. Nasib bAik crash dgn m0t0r, kalau dgn van tadi..., xdapat la ak nak bwak bAlik s0urvenir tahun ni... AlhamdulilLah ak ngan kwn yg laen selamat, cume trauma. Dah tU, kit0rang kLua amek teksi lain(x jugak serik2 tU). 2nd teksi p0n laju jugak -__-

kebetUlan semalam bAru dEngar tazkirah pasal tanda2 org yg dah nak mati. TUhan nak bg ak petUnjuk tU. BAnyak d0sa ak ni, amal pun x cukup lg. Ape la yg ak nak bwak kat akhIrat nanti. Ak xdE lg anak2 s0leh yg b0leh d0akan ak, bAkti ak kt mak bApak pun sikit, setakat mampu bAngGakan mak ayah ngan pencApain sPm. Kejar dunia kan ak. Mati memang betUl2 da dEkat ngan ak td. Salah2, mati tU kat mane2 je sbB ajal dan mauT tU di "tangan" TUhan. Tak betUl..!! Ajal dan mauT tU KUASA Tuhan. Allah xdE tangan, jgn kte same kan Allah dgn manusia. Ayah yg ajar ak pasal ni mase kecik2 dulu. Teruk t0l manusia skrang, bile ditimpa musibAh bAru nak ingat Tuhan.

kesimpulan, ak nak share ayat2 ni uTk renungan..

"menuntUt ilmu lah ibArat kita akan hIdup seribu tahun lg, dan beramal lah seolah olah kita akan mati es0k"

"ingat 5 perkara sebelum 5 perkara, lapang sbl0m sempit, siHat sbl0m sakit, tUa sbl0m muda, kaya sbl0m miskin, hIdup sbl0m mati"

6 wasiat imam syafie
1. Ape yg paling berat?- amanah
2. Ape yg paling ringan?-tingGal s0lat
3. Ape yg paling tajam?-lidah
4. Ape yg paling besar?-hawa nafsu
5. Ape yg paling jauh?- mase lampau
6. Ape yg paling dEkat?-mati

ek sume pasal mati x_X ni da kali ke-2 update gune henp0n.. Mintak maaf le kalo adE salah. Oke ;)