Thursday, June 30, 2011

Puppies for Sale


A store owner was tacking a sign above his door that read “Puppies For Sale.”

Signs like that have a way of attracting small children, and sure enough, a little boy appeared under the store owner’s sign. “How much are you going to sell the puppies for?” he asked.

The store owner replied, “Anywhere from $30 to $50.” The little boy reached in his pocket and pulled out some change. “I have $2.37,” he said. “Can I please look at them?”
 
The store owner smiled and whistled and out of the kennel came Lady, who ran down the aisle of his store followed by five teeny, tiny balls of fur.

One puppy was lagging considerably behind. Immediately the little boy singled out the lagging, limping puppy and said, “What’s wrong with that little dog?”

The store owner explained that the veterinarian had examined the little puppy and had discovered it didn’t have a hip socket. It would always limp. It would always be lame.

The little boy became excited. “That is the puppy that I want to buy.” The store owner said, “No, you don’t want to buy that little dog. If you really want him, I’ll just give him to you.”

The little boy got quite upset. He looked straight into the store owner’s eyes, pointing his finger, and said, “I don’t want you to give him to me. That little dog is worth every bit as much as all the other dogs and I’ll pay full price. In fact, I’ll give you $2.37 now, and 50 cents a month until I have him paid for.”

The store owner countered, “You really don’t want to buy this little dog. He is never going to be able to run and jump and play with you like the other puppies.”

To his surprise, the little boy reached down and rolled up his pant leg to reveal a badly twisted, crippled left leg supported by a big metal brace. He looked up at the store owner and softly replied, “Well, I don’t run so well myself, and the little puppy will need someone who understands!”

We ALL need someone who understands! Be more understanding and caring. For with ibaadat (prayer) you will earn Jannah Inshallah, but with khidmat (helping others) you will earn Allah SWT Inshallah. May Allah SWT make us all more understanding inshallah.


source : hidden

Tuesday, June 28, 2011

Rocks and Sand

A professor stood before his class and had some items in front of him. When class began, wordlessly he picked up a large empty jar and proceeded to fill it with rocks about 2” in diameter.

He then asked the students if the jar was full. They agreed that it was. So the professor then picked up a box of pebbles and poured them into the jar. He shook the jar lightly. The pebbles, of course, rolled into the open areas between the rocks.

He then asked the students again if the jar was full. They agreed it was. The students laughed. The professor picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else.

“Now,” said the professor, “I want you to recognize that this is your life. The rocks are the important things - your deen, your salah, your family, your partner, your children - anything that is so important to you that if it were lost, you and your akhirah would be nearly destroyed.

“The pebbles are the other things that matter like your job, your house, your car. “The sand is everything else. The small stuff.

“If you put the sand into the jar first, there is no room for the pebbles or the rocks. The same goes for your life. If you spend all your energy and time on the small stuff, you will never have room for the things that are important.

“Pay attention to the things that are critical to your happiness and welfare. Take time to repent to your Lord. Play with your children. Take time to get medical checkups. There will always be time to go to work, clean the house and visit your friends.

“Take care of the rocks first - the things that really matter. Set your priorities. EXclude POLITICS haha. The rest is just sand.” 
-peace-



Sunday, June 26, 2011

Success of A Farmer




There was a farmer who grew superior quality, award-winning corn in his farm. Each year, he entered his corn in the state fair where it won honours and prizes.

One year a newspaper reporter interviewed him and learned something interesting about how he grew his corn. The reporter discovered that the farmer shared his seed corn with his neighbours.

“How can you afford to share your best seed corn with your neighbours when they are entering corn in the competition with yours each year?” The reporter asked. “Why bother ? ”

The farmer replied, “Didn’t you know? The wind picks up pollen grains from the ripening corn and swirls it from field to field. If my neighbours grow inferior, sub-standard and poor quality corn, cross-pollination will steadily degrade the quality of my corn. If I have to grow good corn, I must help my neighbours to grow good corn too.”

The farmer gave a superb insight into the connectedness of life. His corn cannot improve unless his neighbours’ corn also improves. So it is in the other dimensions and areas of life!

Those who choose to be in harmony must help their neighbours and colleagues to be at peace. Those who choose to live well must help others live well too. The value of a life is measured by the lives it touches…

Success does not happen in isolation; it is most often a participatory and collective process. So share the good practices, ideas and new knowledge with your family, friends, team members and neighbours and all. As they say: “Success breeds Success.”

Abdullah ibn Umar (radhiyallahu anhu) narrated that the Prophet (peace be upon him) said: The best friend in the Sight of Allah is he who is the well-wisher of his companions, and the best neighbour is one who behaves best towards his neighbours. (Tirmidhi)


good luck &
ALL THE BEST ALEXANDRIANS!! :D

Saturday, June 25, 2011

Daddy – Can I have $10?

A man came home from work late, tired and irritated, to find his 5 year old son waiting for him at the door.

“Daddy, may I ask you a question?”

“Yeah, sure, what is it?” replied the man.

“Daddy, how much money do you make an hour?”

“That’s none of your business! What makes you ask such a thing?” the man said angrily.

“I just want to know. Please tell me, how much do you make an hour?” pleaded the little boy.

“If you must know, I make $20.00 an hour.”

“Oh, ” the little boy replied, head bowed. Looking up, he said, “Daddy, may I borrow $10.00 please?”

The father was furious. “If the only reason you want to know how much money I make is just so you can borrow some to buy a silly toy or some other nonsense, then you march yourself straight to your room and go to bed. Think about why you’re being so selfish. I work long, hard hours everyday and don’t have time for such childish games.”

The little boy quietly went to his room and shut the door. The man sat down and started to get even madder about the little boy’s questioning. How dare he ask such questions only to get some money. After an hour or so , the man had calmed down, and started to think he may have been a little hard on his son. May be there was something he really needed to buy with that $10.00 and he really didn’t ask for money very often. 

The man went to the door of the little boy’s room and opened the door. “Are you asleep son?” he asked.

“No daddy, I’m awake,” replied the boy.

“I’ve been thinking, maybe I was too hard on you earlier,” said the man. “It’s been a long day and I took my 
aggravation out on you. Here’s that $10.00 you asked for.”

The little boy sat straight up, beaming. “Oh, thank you daddy!” he yelled. Then, reaching under his pillow, he pulled out some more crumpled up bills. The man, seeing that the boy already had money, started to get angry again. The little boy slowly counted out his money, then looked up at the man.

“Why did you want more money if you already had some?” the father grumbled.

“Because I didn’t have enough, but now I do,” the little boy replied.

“Daddy, I have $20.00 now… Can I buy an hour of your time?”



source : hidden

Sunday, June 19, 2011

Cara Pembiakan Kuda Laut

Translation : Reproduction in Sea Horse

In sea horses, the males become pregnant.  Their mating involves the female inserting her oviduct into the male's brooding pouch(kantung).  She does this several times for short intervals to avoid exhaustion.  In between the female rests while the male contorts(bending/meliukkan) himself to try to get the eggs in place in his brood pouch.  The males will provide the sperm to fertilize with the egg. After completion the male moves away and attaches himself by his tail to a nearby plant.  The female moves away and waits for her oviduct to recede(diminish/susut).  The oviduct usually recedes within a few hours.  The eggs are fertilized and hatch(menetas) in the male's pouch.  The size of the sea horse brood varies within sea horse species.  Some species' broods are as large as 200 while others are as small as 8.




The males are pregnant for several weeks before giving birth to their brood. When they prepare to give birth, the pouch extends to an almost spherical shape.  The male also undergoes muscular contortions - a forward and a backward bend - that last for about ten minutes.  then in an explosive action the brood leaves the pouch.  After the last young sea horse has left, the pouch returns to its normal position, which usually takes about an hour. Males are ready to re-mate within a few hours of giving birth.


the pregnant males :D

Sex role reversal involves the female competing for males as a mate.  Male parental care is not a determinant in sex role reversal. The sea horses demonstrate a monogamous(bukan poligami :D) relationship.  Males provide parental care for the young.  While the young are in the pouch, males give oxygen through a capillary network, transfer nutrients, and change the atmosphere in the pouch.  The atmosphere change in the pouch makes the inside of the pouch contain more salt water so the young will be prepared to go into the ocean water when they are born.



so sweet la male seahorse :D
nway aku rasa father's day arini la hahaha :p

Friday, June 17, 2011

Belasungkawa


the one who wore glasses

Tak berkesempatan kenal rapat, kunjungan pertama dan terakhir arwah dan rakan kms lain ke rumah sebelum ak fly, buat aku rasa terkilan. al-Fatihah dan takziah buat ahli keluarga arwah



"Tidak seorang muslim pun yang meninggal pada hari atau malam Jumaat melainkan Allah akan menjaganya dari fitnah kubur."





to all bloggers, followers

forwarded message :

Assalam warga MRSM TGB & yg lain. Ahmad Afiq Aiman (401/501) batch 07/08 sekarang sedang terlantar TIDAK SEDARKAN DIRI dihospital kuantan disebabkan KEROSAKAN BUAH PINGGANG dan PENDARAHAN OTAK. Buat masa ini, sahabat kita sangat tenat dan hanya bernafas menggunakan alat bantuan pernafasan. Jadi, sama-samalah kita berdoa agar beliau dapat pulih kembali seperti sediakala.


2 minggu lepas badan dia bengkak2. then baru2 ni buah pinggang pulak rosak. muka dia pucat. then kena masuk ospital seremban. lpeas masuk tu dia macam dah okay sedikit. sambil dalam hospital tu, dia tunggu buah pinggang parent dia. tapi parent dia ta bole derma sebab masing2 ada masalah. then dia pindah ke ospital kuantan. sepupu dia cakap, kelmarin, masuk darah penderma, tapi badan dia tolak. then masuk ubat badan dia tolak jugak. jam 3 pagi lebih dia dah tak sedarkan diri. oatak dia mula berdarah. doktor otak kata dah tade harapan, but doktor buah pinggang kata suruh tunggu dulu. ayah dia kata kat sepupu dia, dia bernafas guna alat bantuan pernafasan sebab dia sangat lemah. kalau cabut alat tu, kawan kita tu akan meninggal dunia. so, ayah dia ta bagi doktor cabut.”


latest update untuk Ahmad Afiq Aiman, malam ni keluarganya akan buat solat hajat dan bacaan Yasin. Jadi, dengan itu, sama2lah kita doakan agar umur sahabat kita dipanjangkan dan disihatkan semula. KALAU MASIH TIADA PERUBAHAN YANG BERLAKU, AYAHNYA AKAN TARIK ALAT BANTUAN PERNAFASAN YANG SEDANG DIGUNAKAN OLEH SAHABAT KITA DAN MEREKA REDHA DENGAN PEMERGIANNYA. samalah kita doakannya.


Wahai Allah tuhan sekalian manusia, sembuhkanlah dan Engkaulah Yang Maha Menyembuhkan, tiada kesembuhan kecuali kesembuhan dari Mu
makbulkan doa doa kami ya Allah

please pray for our friend,ahmad afiq aiman(ali) 
bangun ali bangun :'(



Monday, June 13, 2011

ayah



ayah, happy father's day :DDD

Saturday, June 11, 2011

Roti John Norhani Farahin Md Yazid


so, the life must be go on kan? dan seperti biasa dapur rumah kami terus meriah dengan kelahiran pelbagai bagai resepi baru yang semestinya dapat memikat hati para pembaca sekalian. hee hee :D
Baiklah, utk hari jumaat yang memang takde turn memasak, jadi aku dan hani berganding bahu untuk membuat roti john special ni. Terima kasih kepada Cik Hani seorang chef yang terkenal di dalam rumah kami kerana sudi berkongsi resepi bahahaha :p

BAHAN2:





oke first of all, korang kena buat dia punya inti, campurkan tuna beserta hirisan bawang besar, telur dan letak garam secukup rasa. Gaul sampai rata.

pisau sagat utk hiris carrot


 the second item is Coslow, hiris kecik2 carrot dan kobis, kemudian gaulkan bersama mayonis, rasa sikit. kalau rasa masam, tambah gula. tak perlu tambah garam. Oh vegies tu basuh bersih2 eh 

roti rich bake bentuk macam ni

the last part is spread inti on the bread. letak kemas2, jangan samapi kecah :D

kemudian letak atas kuali utk dimasak



VUALLAA~ cara menghidang : letak coslow atas roti john yang dah masak tadi, letak sikit sos utk topping hehe

oke tu je kot, sori sebab asyik post banyak benda. Nak share je. hope you like it :)

Friday, June 10, 2011

If You Ever Experienced These :



played with barbies


 polly pockets
 tamagotchi
 furbies
 listen to backstreet boys

wrote with gel pens
 wore snap bracelets

and remember watching these


you are a 90s kid


image

Wednesday, June 8, 2011

DOA ISTIGHFAR REJAB



Satu ketika di zaman Nabi S.A.W, terdapat seorang perompak jalanan yang terkenal. Apabila lelaki tersebut meningggal dunia anak perempuannya tidak menemui seorang pun yang boleh membantunya menguruskan jenazah ayahnya. Allah telah berfirman kepada Nabi Muhammad S.A.W dan berkata, "Ya Habibi ya Muhammad! Wahai kekasih Ku Nabi S.A.W, hari ini seorang daripada wali Ku telah meninggal dunia. Kamu mesti pergi dan memandikannya, mengkafankannya, menyembahyangkkanya serta mengkebumikannya." 

Dengan serta merta, Nabi S.A.W memanggil Saidina Abu Bakar as-Siddiq dan berkata, "Wahai Abu Bakar, kita perlu pergi dan dapatkan ‘lelaki’ tersebut. Abu Bakar berkata, "Ya Rasulullah, kamu pernah berkata yang kamu tidak akan mengkebumikan lelaki tersebut di tanah perkuburan orang Islam, dia bukan seorang muslim!" Nabi S.A.W berkata, "Tidak, tinggalkan persoalan Muslim. Allah memberitahuku hari ini yang lelaki tersebut adalah seorang wali!" 
Nabi S.A.W pergi dengan sahabat-sahabatnya. Kemudian, baginda membersihkannya, memandikannya, mengkafankannya, menyembahyangkannya dan seterusnya membawa jenazah untuk dikebumikan. 

Saidina Abu Bakar, Nabi S.A.W. dengan sendirinya pergi bertanyakan apa yang telah dilakukannya semasa hanyatnya: "Wahai anakku, sila ceritakan kepadaku bagaimanakah kehidupan ayahmu." Anak perempuan lelaki tersebut berkata, "Wahai Rasulullah, aku begitu malu dengan apa yang akan aku ceritakan kepada kamu. Ayahku seorang perompak, seorang pembunuh. Aku tidak pernah melihat dia melakukan sebarang kebaikan. Dia akan merompak dan mencuri siang dan malam kecuali satu bulan. Setiap tahun, apabila datang bulan Rejab-bulan Allah , ayahku akan duduk bersendirian dan membaca doa siang dan malam, menangis dan membaca, kecuali keluar untuk makan dan membersihkan diri. Apabila bulan Rejab berakhir, dia akan bangun dan berkata, bulan Allah telah tamat, sekarang untuk menggembirakan ku aku akan kembali merompak dan mencuri untuk 11 bulan yang akan datang. 

Allah telah berkata kepada Nabi S.A.W., "Wahai Nabi yang Kucintai, orang itu telah datang dan memohon keampunan dari Ku di dalam bulan yang sangat berharga. Oleh sebab itu, kerana dia berkorban sekurang-kurangnya satu bulan dalam setahun untuk Ku, Aku ampunkan semua kesalahannya, dan aku tukarkan semua dosanya kepada ganjaran. Kerana dia mempunyai terlalu banyak dosa, sekarang dia mempunyai banyak ganjaran, dan dia kini menjadi wali besar." Kerana satu doa, Allah jadikan seseorang yang tidak pernah beribadat sepanjang hidupnya menjadi wali.


Inilah doanya…


DOA ISTIGHRAF REJAB

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Aku memohon ampun kepada Allah, Yang Maha Agung, yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri. Aku bertaubat kepada-Nya dari semua perbuatan durhaka dan dosa. Aku bertaubat keada-Nya dari semua ucapan, perbuatan, pendengaran, penglihatan, dan pikiran yang dibenci Allah.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon ampun atas dosa yang telah aku kerjakan di masa lalu maupun yang mungkin akan aku kerjakan di masa yang akan datang, dosa yang disebabkan kerana aku melanggar batas-batas ajaran agama, dosa yang aku sembunyikan atau yang aku tampakkan, serta dosa yang Engkau lebih mengetahuinya daripada aku sendiri. Engkau Yang Maha Mendahulukan lagi Maha Mengakhirkan, dan Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon ampunan atas setiap dosa yang aku lakukan kembali setelah aku bertaubat kepada-Mu. Aku memohon ampun atas suatu amalan yang aku maksudkan untuk-Mu, Yang Maha Mulia, tetapi aku telah mencampurkan amalan tersebut dengan sesuatu yang tidak Engkau ridhai. Aku memohon ampun atas janjiku kepada-Mu yang kemudian aku khianati. Aku mohon ampun atas perbuatan yang mengikuti hawa nafsu yang sebelumnya aku kira merupakan keringanan dari-Mu, padahal terlarang menurut-Mu
Aku memohon ampun kerana kenikmatan-kenikmatan yang telah Engkau berikan kepadaku telah aku manfaatkan untuk kedurhakaan. Aku memohon ampun atas segala dosaku yang tidak ada yang dapat menghapuskannya selain Engkau dan tidak ada yang mengetahuinya selain Engkau. Tidak ada sesuatu pun yang akan mampu menghapuskan dosaku kecuali dengan rahmat dan kemurahan-Mu. Dan tidak ada sesuatu pun yang dapat menyelamatkanku dari dosa kecuali dengan ampunan-Mu.

Aku memohon ampun kepada-Mu untuk setiap pelanggaran sumpah yang telah aku ucapkan, padahal aku telah terikat dengan sumpah itu di sisi-Mu. Aku memohon ampun kepada-Mu, wahai Dzat yang tiada Tuhan selain Engkau. Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku termasuk ke dalam golongan orang-orang yang dzalim. Aku memohon ampun kepada-Mu, whai Dzat yang tiada Tuhan selain Engkau, Yang Maha Mengetahui yang ghaib maupun yang tampak dari setiap kejahatan yang aku perbuat di terangnya siang maupun gelapnya malam, kejahatan di saat makhluk-Mu penuh dengan kesibukan maupun senggang, yang tersembunyi maupun terang-terangan, dan Engkau melihatku ketika aku melakukannya. Engkau Maha Melihat kesalahan dan kedurhakaan yang pernah aku lakukan, baik kerana kesengajaan, kesalahan, maupun lupa. Wahai Yang Maha Penyantun lagi Maha Mulia.

Aku memohon ampun, wahai Dzat yang tiada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk ke dalam golongan orang-orang yang dzalim. Wahai Tuhan, ampunilah aku, kasihilah aku dan terimalah taubatku, karena Engkaulah Yang Maha Penyayang diantara para penyayang. Ya Allah, aku memohon ampun untuk setiap kali aku meninggalkan kewajiban yang telah Engkau wajibkan kepadaku untuk mengamalkannya sepanjang malam dan siang kerana sengaja, salah, lupa, atau lalai, padahal aku akan dimintai pertanggungjawaban terhadap kewajiban tersebut. Aku memohon ampun kerana berulang kali meninggalkan sebagian atau seluruh sunah Nabi Muhammad SAW—junjungan para Rasul dan penutup para nabi--karena lalai, malas, bodoh, atau lengah, sedikit maupun banyak.

Dan aku memohon ampun kepada-Mu, wahai Dzat yang tiada Tuhan selain Engkau, Tuhan semesta alam. Kepunyaan-Mu segala kerajaan, milik-Mu segala pujian, dan bagi-Mu ucapan syukur. Cukuplah Engkau bagi kami, yang menjadi sebaik-baik Pemelihara, Pelindung dan Penolong bagi kami. Tidak ada kemampuan dan kekuatan melainkan yang berasal dari Allah, Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Semoga Allah melimpahkan shalawat dan kesejahteraan sebanyak-banyaknya kepada junjungan kami, Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya. Segala puji hanya milik Allah, Tuhan semesta alam.

Tuesday, June 7, 2011

kejutan

 tarik nafas panjang panjang~ and SURPRISE !! 


aku da beli henpon baru heehee :D takde cam, takde mp3 player, cuma skrin je berwarna. 
oh waitt..

*
*
*


TADAAAAAAAAAA~! ada torchlight! muahahaha oke. lame = ="
first time aku pegang phone yang ada lampu ni, bagus gak, memandangkan takde cahaya langsung yang menerangi tangga rumah aku pada waktu malam, so aku boleh menggunakan henpon ni sebagai alternatif. hehe
Petang tu aku berjalan sampai ke jalan belakang Sesostrees, kat situ kan ada banyak kedai atau lubuk telefon la senang. Banyak pilihan tapi aku tak pandai nak carik yang terbaik dengan harga yang murah, so i end up beli henpon ni dengan harga LE170. oke la kot. Ak tanya je pakcik kedai tepon tu, " i would be interested to look for a mobile which cost from LE100-150". And dia bole gelakkan aku. Ape? kuno sangat ke pilih henpon macam tu? -.- kepada budak2 alex, aku still guna nombor yang sama :D



oke ni jugak first time aku merajinkan diri buat benda remeh temah macam caramel~ dulu masa kat asrama mara TK ngan nina jek yang selalu buat. Teringin lak, best serve utk berbuka puasa :D Korang bole lah carik banyak jenis Caramel kat Fathallah dan carefour, kedai runcit biasa pun ada gak, apa yang korang perlukan ialah ofkoz Caramel tu sendiri, tak mahal pun dlm LE4 sekotak boleh dapat 2. dan korang juga perlukan sekotak susu. Cara menghidang? bole tengok belakang kotak hehe

ok. nak gi kelas
tata~ 



Wednesday, June 1, 2011

First of June Blogpost :D



salam and hye :)
lama tak update blog ni, baru seminggu pun haha as a whole, utk studies, kami budak second year sedang bertungkus lumus dalam tajuk respiratory sistem sekarang ni utk semester 4. Belajar pasal peparu(melayu) atau lungs, everyone knows it. Result utk CVS lepas pun baru jek keluar ritu. Aku rasa puas hati la gak tengok keputusan sendiri walaupun sebenarnya ada rasa jeles tengok ramai kawan lagi tinggi markahnya dengan beza 2-3 markah je pun, but still aku sangat concern pasal pencapaian nih sume. Total soklan MCQ ada 60 and aku dapat 53, aku rasa sedih kenapa takleh score tinggi lagi. So aku ngadu kat TK, aku cakap kat dia, "TK mu dapat tinggi 57/60.. aku dapat 53 aje" dan TK balas "alah tinggi lah tuh".... Asilah, bersyukur ah, ramai budak lain mengharapkan markah baik dan bersyukur untuk LULUS. oke, seharusnya kita terima setiap apa jua yang dah tersurat utk kita, dan Alhamdulillah, setimpal lah dengan usaha aku kan yang kejap blaja kejap lagha, kejap tido :D

first henpon masa form 4-5. suka sebab keypad dia bole slide slide,macam cool :D ayah belikan kaler merah, comel 

Aku sebenarnya nak membebel je nih. Hurmmm, seharusnya wanita memiliki sifat kelembutan dan sopan santun kan? kenapa tetiba aku rasa statement tu takde bersangkut paut dengan aku lately. Apabila aku menghadapi situasi buntu dengan telefon bimbitku yang tidak mahu berfungsi lagi. Bahasa mudah, henpon aku rosak wehh. Kali ni bukan sebab kena curi ke kena tinggal dalam teksi ke, tapi sebab rosak tak mahu hidup charge berkali kali tapi ia tetap memaparkan kegelapan pada skrin t.t  Aku dah hantar repair sume, malang sekali tak dapat diselamatkan. Fine, memang aku kena beli henpon tiap tiap tahun kot. Masa form 5 kena curik, masa first year lak tinggal dalam teksi, tapi tahun ni aku rasa berbaloi beli henpon sebab aku pakai sampai rosak, baru setahun je kot aku gasak benda tu. haihh


ni lak henpon pengganti lepas kena curik, dan lesap di dalam teksi masa first year, pon ayah belikan jugak :( aku sayang henpon nih! dah la nipis, game dia sume best best, material dia besi tapi ringan jek, kau offfer la aku iphone ke macboook ape ke, kompem aku pilih henpon nih jugak! ada usyar harga dia setahun lepas kat sini dalam LE1000 o.0 wohh tak mampu aku nak beli henpon ni balik guna duit mara, so at the end ak beli henpon bawah ni, pun kaler merah jugak. harga dia? LE700 kot. entah. tak ingat lak.


anyway, aku ada plan baru, utk saving sikit, kali ni aku nekad nak beli henpon buat baling2 je, contoh macam standard 3310 atas nih. o.0 bapak ah, sumpah nampak classic, cikai, lokal tapi baling banyak kali kompem takde terburai punya. haaaaaa, takde style langsung. and aku plan nak beli mp3 sekali sebab aku memang suka dengar lagu. Kalau mp3 aku survey kat carefour ada dalam LE100 campur ngan henpon 3310 atas nih budget paling tinggi pun LE 200, baru LE300 total. Tak yah yang ada kamera pun takpe sebab aku dah ada cam sendiri cuma aku tak dapat la nak tangkap gambar on the spot as usual. Bukan la kedekut ke ape, aku da malas nak melayan benda berteknologi ni, memang paham sifat sendiri yang agak cuai. Tapi, kalau korang pikir balik, once korang tercampak henpon korang ke atas tanah, tendency utk mencampakkan nya secara tidak sengaja mahupun sengaja selepas itu agak tinggi kan? sebab korang tahu benda tu mase first jatuh dia masih sihat wal afiat huhuhu nway, aku lupa kat mana aku letak simcard aku. duhh kena beli nombor baru ke ni? -_______-'


and so, masa hantar repair henpon ritu, hati ni tergerak nak berjalan seorang diri sepanjang syari' Port Said. Siang siang takde musyrif pun takpe kan? hahaha Bagi aku, ada banyak kelebihan kenapa aku memilih untuk memberanikan diri explore tempat org seorang diri. Dengan keadaan Mesir yang agak kembali normal dan aman sikit, aku rasa selamat sikit, kena beranikan diri, aku tak suka menyusahkan orang lain utk temankan aku berjalan ke sesuatu tempat kecuali keadaan memaksa aku bergerak keluar dari rumah pada waktu malam, itu memang aku ajak kawan la. Bila kita jalan seorang diri, kau takde sape nak diajak berborak so korang akan jadi lebih fokus dengan keadaan sekeliling, aku gunakan point ni utk memerhati dan menghafal tempat2 macam kedai, nama jalan dan land mark. Selain tu, bagi sesape yang ada masalah tuh, boleh lah muhasabah sikit2 dalam erti lain layan perasaan sorang sorang, bercakap dengan diri sendiri dalam hati. Tipulah kalau korang tak pernah bermonolog dalaman hahaha Dan point paling penting, walaupun orang lain nampak kau berjalan seorang tapi sebenarnya kau sendiri yakin Allah sentiasa ada di sisi melindungi korang. So, nak takut ape kan?




aku tahu semua gambar yang aku amek tak cantik, takde motif tapi semua orang ada rasa yang berbeza mengenai seni. ekk aku je kot yang minat subjek halus ni hahaha aku tak perlukan DSLR utk menghasilkan shot yang menarik, skill menangkap gambar tu penting la sebenarnya, you have to know the right angle at the correct amount of light :D wwalaweyhh


this is nafa'. Kalau kat malasyia pernah dengar pedestrian bridge? haa, tapi tuh kat atas jalan kan. nih kat bawah jalan raya. Kalau highway kat malaysia tu kan each side ada 3 lane, kalau kat sini, 3 lane boleh jadi 6 lane, dah tuh sume nak laju macam F1.. unless kalau seseorang itu mempunyai kecekapan pendengaran dan pandai estimate kelajuan kenderaan, boleh lintas jalan besar tu tanpa menggunakan nafa'.






sebenarnya, dah lama aku berfikir tentang nikmat yang Tuhan bagi kat aku. Dari aku kecik sampai la sekarang. Aku bersyukur ada mak ayah yang kalau nak dibandingkan dengan orang yang yatim piatu tu. Sekurang kurangnya aku merasa basikal roda 3 di belakang dan main roller blade dahulu kala. Bila mana aku tak dapat apa yang aku nak, aku menangis sepenuh hati dan tidak lama lepas tu Allah beri apa yang aku inginkan. Apa yang pernah terlintas dlm fikiran tapi hati aku tak menginginkannya pun Allah tunaikan. Dan bila aku sedih yang amat Dia riangkan hati aku, tapi kadang kadang aku lupa...
Jadi kawan kawan, janganlah seperti kacang lupakan kulit
:)