Thursday, July 21, 2011

PERTANDINGAN UNTUK SEMUA BLOGGERS


salam,

seperti yang korang sedia maklum, post aku sebelum ni gambar dia boleh bergerak2. Jadi aku nak ajar korang macam mana nak letak gambar2 gerak(animated pic/gif) dalam blog korang. Justeru itu, aku plan nak buat satu pertandingan mengenai ilmu yang aku dapat ni. Apa yang perlu korang buat ialah :

1. pilih animated pic/gif yang korang suka dan right click pada gambar tersebut. Tekan pada inspect element.

2. Kemudian, akan muncul satu box kat screen korang seperti gambar di bawah ini. Di dalam box tersebut, korang akan nampak code2 yang memeningkan kepala. Apa yang perlu korang buat ialah, mula2 jangan tekan apa2, tapi kenal pasti code yang telah sedia di-highlight dengan warna biru seperti gambar di bawah ini. Kemudian, right click ATAS CODE tersebut untuk di copy sebagai 'copy as html'. kalau korang tak jumpa code yang mana satu, ikut step satu balik. Biasanya, code itu ada perkataan 'img' di hadapan.


3. pergi kepada dashboard untuk buat new post. kemudian klik pada  edit html seperti gambar di bawah.


4. selepas itu, paste code yang telah di copy tadi ke dalam ruangan edit html. nampakkan? ada perkataan "img" pada code. :D makesure ok!



5. Then, korang tekan balik button compose untuk melihat gambar tadi gerak2 atau tidak. Selepas itu, teruskan menulis blog anda seperti biasa publish post :)


CONTEST :

1. Pertandingan yang aku anjurkan ialah , korang kena ikut step di atas tapi menggunakan gambar yang aku bagi kat bawah ni.
 2. Setelah itu, tuliskan cara- cara bagaimana kita nak memastikan kebersihan alam sekitar khususnya di Malaysia. Sikit2 pun takpe, ayat kalau nak skema pon aku tak kisah :D
3. Publish post anda bertajuk "BLOGGERS UNITED"
4. Sila hantar penyertaan anda SEBELUM 31 JULAI 2011. Kalau takut aku tak perasan korang punya post, mesej aku link post korang melalui fesbuk atau pun ym, sebarang pertanyaan akan dilayan. Jangan risau2.
5. Hadiah disediakan untuk para pemenang yang bertuah hihi :DDD




sila guna gambar dia atas!

selamat mencuba, majulah sukan untuk negara :DDDD

7 comments:

Izyan Khalidah said...

ehh da bole komen laa blog silah. :D

tak smpt laa silah nak karang essay sblm 27hb. hehee byk lgi respi ak tak bce. :(

so ak wish good luck je laa dkt sape2 yg join. :) :) :)

silah said...

hahahahha its oke. ingat nak distribute hadiah before exam saiko kalau ada yang join. ak tunggu je la. ada, ada lah, takde, takde lah :D

Wan Zahidah said...

silah..cek blog ak..ahaha

silah said...

weh tenkiu :D

kak mah said...

good idea n good job..:)
i loike..

silah said...

thanks! :)

Epa_epal said...

ak baru post :D tp pendek r~ hehe