Friday, September 16, 2011

Mengenali Ikan Hiasan

Ikan merupakan sumber makanan dari laut yang mengandungi zat protein penting untuk pembinaan sel sel dalam badan kita. Bukan ni yang aku nak citer sebenarnya -.-' Buat mereka yang menggemari aktiviti membela binatang sudah pasti tak lari daripada memiliki sama ada kolam ikan ataupun aquarium di dalam rumah. Kehadiran spesies kehidupan tersebut sememangnya akan menarik perhatian tetamu yang datang ke rumah. Justeru itu, aku mengambil inisiatif untuk memperkenalkan kepada korang beberapa jenis ikan hiasan air tawar yang aku pernah bela dahulu kala supaya next time korang datang rumah orang, dengan bangganya korang boleh cakap "elehh, aku tahu nama ikan ni, kau tahu tak?" ngahaha

Ikan MPS


Ikut tempat, kalau kat seremban, nama ikan ni MPS(majlis perbandaran seremban). kalau kat kuantan maybe jadi MPK. haha kenapa nama dye macam tu? sebab  kerja yang dye lakukan. Kalau nak tahu, ikan ni bukan lah jenis ikan yang suka berenang ke sana ke mari, dye akan lekat kat satu2 permukaan tuh, macam kat cermin aquarium ke, batu ke, dye melekat bukan suke2 tau. Sebab dekat permukaan tuh sumer ada lumut, so ikan ni memang makan lumut dan sisa makanan ikan lain. Sedihkan huhu tapi ikan ni sangat berjasa supaya kebersihan aquarium terpelihara di samping membantutkan pertumbuhan lumut2 hijau. Kalau ikan ni takde, aquarium korang tuh boleh jadi hutan hijau :D


Ikan Goldfish


Aku panggil ikan ni sebagai ikan bola pingpong sebab bentuk dye macam bola pingpong. Dah lah bulat, geram giler tengok ikan ni sebab dye berenang tergedek gedek. Kalau hulur je tangan dalam kolam, kompem dapat tangkap ikan ni, takyah pakai tangguk pun takpe, dye berenang lembab sikit sebab gemuk dan resistence dye untuk melawan arus pun tinggi wahaha. Bila aku pegang ikan ni,dekat kepala dia tu macam ada jelly, kening dye kot, aku suke nak kutil2 kepala dye, geram kot. Tapi nanti ayah aku nampak, takut kena marah aku pun lepaskan ikan ni ke dalam kolam hoho.


Ikan Tikus

ahah. ikan ni kalau korang tengok kepala dye macam bentuk kepala tikus dan ada sesungut kat depan tu represent misai tikus la kononnya. Dalam aquarium dulu ada batang kayu hiasan. Semua ikan memang suka main rumah2 kat celah2 kayu dan batu. So, ikan tikus ni, bila kitorang tutup lampu waktu malam, dye mesti pergi kat celahan kayu, dye duduk situ diam2 macam tengah baring tapi tak pejam mata pun, but still kitorang akan anggap dye tengah tido. Nanti bila dah pagi, kitorang bukak lampu, dye pun bangun dan sambung berenang. Esoknya, dye akan repeat tabiat yang sama dan tido di tempat yang sama jugak. comel :D

Ikan Tiger

Ishh. Tak suka gila ikan ni. Nak tahu kenapa? sebab dye suke gigit ekor ikan lain sampai koyak rabak ekor ikan tu. Lagi2 kalau dye kacau ikan bole pingpong, ikan tuh dah la gedebab, berenang terhegeh hegeh, memang abes lah ekor dye kena gigit ngan si tiger tuh. Bila aku nampak je ikan tiger ni kacau ikan lain, nanti aku akan tangkap dye and kurung dalam tangguk. Biar dye sorang2 tak dapat kawan. Nama pun tiger kan, memang nakal tapi takde la ganas.


Kissing Fish

Aku panggil dye ikan cium cium hahaha :D Sebab ikan ni memang pe'el dye suka bercium. Kalau jumpa couple dye tuh mulalah berkelakuan tak senonoh depan orang lain, bajet romantik jek haha. Tapi kalau dye gaduh ngan pasangan dye nanti, haa frust lah dye. Last2 cium cermin aquarium jek ngahaha

Ikan Kap

Ayah cakap ikan ni berasal dari jepun. Ikan ni takde ape yang menarik pun. Biasa orang bela kat dalam kolam. Mulut dye memang besar. Kalau nak bagi makan pallet tu kan, sekali ngap 10 biji pallet dye telan. Dah lak tu, ikan lain dye pegi tolak. Tamakkan? Dah tentu cepat je dye besar, ikan2 lain sumer kering2. Tuh pasal, kalau aku nak bagi makan ikan, aku suka berat sebelah dengan ikan2 kap ni, nanti aku tabur makanan kat ikan2 yang kurus2 dulu, nasiblah ikan kap tu dpt makan ke tak ngahaha kejam kan aku. Ah! ikan tuh dah cukup makan, kesian kat ikan2 lain. Ikan kap ni agak mahal, lagi2 kalau kaler badan dye berwarna gold atau silver. Pehh, memang jadi kesayangan lah ikan kap kaler2 antik ni.

Ikan Sepat

haa. ikan ni ada 2 jenis yang aku pernah bela. Kaler kuning dengan biru. Ikan sepat ni lembut2 sikit. Sirip atas dye tuh kalau kena cahaya memang cantik. Dye ada sepasang sesungut panjang. Selalu kalau berdepan dengan objek, ikan ni akan ke depan kan sesungut dye terhadap objek tu, kira macam dye nak pegang2 dulu selamat ke tak objek tu, cehh macam ada deria rasa lak. Aku pun main cakap je hagagaga.

Ikan2 takde nama

haha ikan ni ada je nama dye tapi aku tak tahu saintifiknya apa. Ikan2 ni senang nak bela sebab dye tak perlukan air yang berombak. Lagi satu, ikan ni memang cepat sangat membiak. Entah bila dye bunting pun aku tak tahu. Tapi, kalau nampak agak2 perut dye kembang buncit, ada telur lah tu. Tapi yang sedihnya, kalau pun seratus ekor anak berjaya dye hasilkan, belum tentu sekor pun dapat hidup sehingga mencapai saiz yang selamat. Anak2 ikan, dye mula2 menetas bentuk macam berudu. Dalam aquarium aku tuh dulu, ada banyak spesies ikan, so mesti ikan2 besar lain dah makan anak2 ikan ni. Another reason is banyak jugak anak ikan yang tersedut ke dalam water pump. Thats why la tiada survivor huhu sadis

Ikan Laga



haaa. ikan laga nih bela dalam separate balang. Dye tak boleh hidup dengan ikan lain sebab nanti sumer dye buat lawan bukan jadi kawan, nama pun ikan laga. Pantang betul kalau dye jumpe ikan laga lain(sama spesies), pastu nanti dye rasa jeles dan marah, mula lah dye kembangkan ekor nak eksyen sape lagi cantik. Kalau korang letakkan cermin depan dye pun nanti ikan ni boleh naik darah tak pasal2, padahal tengok image sendiri je pun haha.

ikan2 bawah ni pun aku bela jugak.

Ikan Silver Dollar
Angelfish
Ikan Guppy
Ballashark 
Papepun, sekarang ayah aku dah tak main dah dgn ikan kecik2 nih, dye beli yang besar punya beb. taraaaa~

ikan kelisa
aku pun tak nampak tang mana yang cantiknya pasal ikan nih, tapi yang pasti ikan ni makin dye besar makin tinggi value dye. Dye jenis ikan karnivor, makan ikan lain, biasa ayah aku beli ikan bilis hidup untuk ikan ni. Gasak lah kau wahai ikan2 bilis yang malang huhu




hee hee kolam ikan buatan sendiri kat rumah aku. Masa tu 2002, before ayah aku decide nak renovate rumah sekarang ni. Kalau kolam ni kotor, kitorang adik beradik jugak la yang kena cuci, berus lantai dye yang berlumut tuh, cuci filter dye, berus batu2 hiasan. Aku ingat lagi, air kalau kotor boleh menyebabkan ikan tuh sakit kulit dan menjurus kepada kematiannya wahaha. So, lepas kolam bersih, ayah aku akan letak chlorine, pewarna air dan garam kasar. Pallet(makanan) pun kitorang bagi yang berkaler hijau dan merah. Kesannya, taik ikan2 tu pun kaler hijau dan merah campur2 macam aiskrim rainbow padlepop tuh haha. Lepas renovate, kolam ikan terpaksa ditimbus dan ikan di-transfer ke dalam aquarium huhu. Tak dpt nak berenang sama2 dengan ikan lagi dah hehe :D

tribute untuk semua ikan2 aku yang dah mati dan berkubur di tepi longkang, sesetengahnya mati kena balun dengan kucing jiran huhu 

4 comments:

Izyan Hanis said...

woo. mcm ni rupanya ikan kelisa
:D

aah. sedihkan bila ikan kite mati sebab kucing mana mana ntah dtg bertengek :(

aish-nachos said...

dulu bela ikan guppy. tp da mati da. :(

siti hanisah said...

kissing fish tu mcm omputeh kot.
haha

byk nye asilah bela ikan.kalo bela kucing skali habislah ikan-ikan dlm kolam tuu..

miss asilah said...

iezy : haha dah rezeki kucing tu nak buat macam mana. kita kan ada life cycle :D

aishah : ikan guppy memang singkat umur dye dats why la murah harga dye haha :p

esah : dye ikut budaya barat sikit hehe ikan kurang sikit duit maintenance, tak bela kucing kot, susah haha :D