Monday, April 23, 2012

Resepi Mee Hong Kong Kafeteria Seri Putra :D



assalamualaikum,
dapur adiwanang kembali berasap bagi memenuhi citarasa pembaca sekalian haha :)

Bahan utk Mee
1. mee kuning atau kat mesir ni boleh la gune spaghetti
2. telur



Bahan utk Kuah



bawang putih (hiris)
ayam atau seafood
ape2 sayur macam brokoli, carrot, bunga kobis ke etc
2 sudu minyak masak
2 sudu tepung jagung
1 cawan air (kena bancuh dgn tepung jagung)
air rebusan ayam ATAU boleh jugak gantikan dgn kiub ayam
sos tiram
black pepper
garam


Macam mana nak buat mee dye:


1. Mule2 pecahkan sebiji telur, gaulkan dgn mee yang banyak dye cukup2 utk sorang makan.
2. Letak sikit minyak pastu gorengkan kat atas frying pan weehoo
3. oke, bole buat utk orang lain punya mee lak




Macam mana nak buat kuah dye

1. Tumis bawang putih.
2. Masukkan air rebusan ayam ATAU kiub ayam
3. Letak jugak black pepper, sos tiram, carrot
3. Masukkan tepung jagung yang telah dicampur air dan kacau dulu supaya takde tepung yg aggregate hehe
4. Bolehlah masukkan sayur2
5. Agak2 dah cukup rasa, garam sumer, tutup api
6. Lastly, curahkan kuah ke atas mee dan siap utk dimakan! :)



yummyy~