Wednesday, June 23, 2010

Saye Hot

Semua orang sibuk memperkatakan tentang kepanasan yang melanda daerah alexandria terutamanya. Ade satu hari tu memang panas giler lah. Kalau yang tengah bakar barbecue macam muke ade kat sebelah arang tu jek. Terase bahang dye. Sekarang barulah aku paham peribahasa "seperti cacing yang kepanasan".. x_X susah nak tido sekarang sebab waktu malam da semakin panas. Even rumet aku pun tido sampai melekat kat dinding yang sejuk. Malang bagi aku yang katil kat tengah2 bilik, wlaupun kipas betul2 kat atas aku jek, udara panas tak boleh tahan daaahh






Ade satu citer ni, ade sorang sufi yang bawak balik buah tembikai utk isterinya. Di rumah, isteri sufi tu pun belah tembikai tu & terkejut sebab isi buat tu dah tak elok. Biler sufi tu pulang, isteri dye marah2, kenape buah ni tak elok dll. Pastu sufi tu pun berkata.. " Awak nak salahkan siape? Pekebun yg menanam tembikai tu? atau si penjual? Ke suami awak ni? atau adekah awak nak menyalahkan si Pencipta(Allah) yg menjadikan buah itu?.. Mendengar soalan sufi, si isteri terus menangis.
muka tak puas hati agaga. walau baran mane pun kite kat seseorang tu jgn smpai buat muka yg buruk camni. huduh. huhu
Pengajaran kat sini, ape pun benda buruk yang berlaku, jgn kite cepat mengeluh dan berase tak puas hati sebab setiap perkara yg Dia takdirkan ade hikmahnye. Kesimpulan utk aku, panas mane pun cuace kat sini, sabar jelah sebab tak kan nak salahkan Allah Taala yg ciptakan bumi dan matahari, sesungguhnye sabar itu separuh drpd iman dan redha hadapi ujian.

terima kasih Esah utk tazkirah yg sungguh menarik ;)) cerita dah di alter sikit

aim sebelum balik mesia muka nak jadi cerah sikit. nak kalahkan budak kenit kat rumah tu

4 comments:

IzyanKhalidah said...

hehe~ trima kaseh atas ingatan yg berguna tpi sebenanye ak nak komen psl gmba ryewook kat sblh kanan nih..ooo asilah da pandai yee skrg..haha:D:D

nur hanina said...

asilah dah gile suju
bosan bosan bosannn
haha anyway gmba aku lg comel dari gmba kau
haha :PP

Asilah Mahmod said...

buat cuci mate smbil2 org bace blog aku .. hehhe

esah said...

hyte3!!!

xsangke ada nama saya di ctu..
hehe